Interview Trade Tracker

Om inzicht krijgen in het vakgebied affiliate marketing heb ik een interview gedaan met een medewerker van Trade Tracker.

Bedrijf: Trade Tracker

Geïnterviewde: Bas Weiler

http://www.linkedin.com/in/basweiler

 

Wat is affiliate marketing?
Aan de ene kant adverteerders en aan de andere kant webmaster, dus de website beheerders. Wij zitten als affiliate netwerk er tussen in. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de promotie van de adverteerders getoond wordt op de site van de webmasters. Je helpt elkaar aan promotie.

 

Wat doet Trade Tracker op het gebied van affiliate marketing?
Wij werken voornamelijk voor online adverteerders en publishers( affiliaties). We bieden ze de mogelijkheid om op basis van ”pay-for-performance” verschillende activiteiten te ontplooien of te optimaliseren. Denk hierbij vooral aan ”pay-for-performance” activiteiten zoals online marketing en sales activiteiten. De software die wij voornamelijk aanbieden is ”next generation” software. Bij deze software zorgen ervoor dat rendementen en inkomsten worden gegenereerd. Het doel van Trade Tracker is om de klanten zo snel mogelijk te voorzien van een omzetgroei.

Wat voor soort bedrijven melden zich aan mij Trade Tracker?
Dat varieert gigantisch. We hebben kleine bedrijven zoals Truttigtegeltje.nl. Dat zijn muurtegeltjes waar je eigen tekst op kan laten zetten. Daarnaast hebben we groter bedrijven zoals worldticketcenter.nl en KPN. Het varieert gigantische en in principe moet het voor iedereen toegankelijk zijn.  Maar het is niet altijd mogelijk om voor de adverteerde een goede match te vinden met het online aanbod. Als iemand een web shop heeft voor tuinkabouters en die wil een affiliate campagne beginnen dan moet er affiliates zijn, die tuinkabouters willen gaan promoten. Er moet wel een goede match zijn voor de adverteerde en het online aanbod. Het is aan ons de taak de adverteerde goed te informeren, over de  verwachtingen van hun affiliate campagnes.

 

Hoe vindt de adverteerde de webmasters?
We werken bij Trade Tracker met verschillende segmenten. Hier categoriseren we de adverteerders. De webmasters kunnen in hun gekozen segment zoeken en  promotie kiezen die van toepassing is op hun eigen website.

 

Hoe bespeelt Trade Tracker de markt?
Dit is een continu proces, wat je ook ziet bij andere affiliate netwerken. We zijn continu aan het kijken waar de ontwikkelingen liggen in de markt. Zo is er vorig jaar de Cookie wet gekomen. Dit wordt voor ons gezien als een belemmering. Het gedrag van de consument is moeilijker te meten. Wij bieden onze klanten deze informatie aan. We zijn gaan kijken hoe je dit op een andere manier kan invullen.

 

Wat zijn de trends en ontwikkeling binnen de markt?
Ja, sowieso de cookiewet. Mensen zijn heel erg gesteld op hun privacy. Het feit is dat je met affiliate marketing werkt, we zijn altijd aan het meten wat mensen doen op het internet. Je moet zorgen dat je het  product gewoon kan blijven aanbieden zonder dat de consument het gevoel heeft dat we ze in gaten houden. Dit is het grootste punt waar je als affiliate netwerk rekening mee moet houden.

Daarnaast is de mobile marketing aan het groeien is. Het internet op de smartphone wordt steeds makkelijker en toegankelijker. Er worden steeds meer producten op mobiel of tablet besteld. Daar moeten we ook op inspelen in de vorm van een mobile applicatie. We zijn er op dit moment druk mee bezig. Ook voor bedrijven is het van belang om een mobile site te hebben.

 

Hoe spelen jullie in op de concurrentie?
We houden de concurrentie goed in de gaten. Je hebt soms dat de concurrent bepaalde tools op markt brengen die niks toevoegen aan het product. Als er iets nieuws op de markt komt moeten we onderzoeken of dit  van toegevoegde waarde is voor de klant. Op het http://www.affiliateforum.nl/ worden regelmatig nieuwe campagnes en ontwikkelingen gepost. Op dat gebied kunnen we elkaar heel goed in de gaten. Online marketing is natuurlijk heel openbaar en toegankelijk.

 

Hoe ziet het verdienmodel eruit van Trade Tracker?
De adverteerde geeft een bepaalde vergoeding voor een handeling. Dit kan zijn in de vorm van een aankoop van een product(sale) of een inschrijving van online formulier(lead). Wij ontvangen een bepaalde marge hiervan. Er zijn twee soorten betaal methodes te onderscheiden:

Sale: De consument koopt een product of schrijft zich bijvoorbeeld in bij Unibet. De consument moet bij Unibet inschrijfgeld betalen/geld storten op zijn of haar eigen account. De adverteerde betaald de webmaster een bepaald bedrag, waar wij een marge van ontvangen.

Lead: is een gratis inschrijving. Lexa.com is hier een voorbeeld van. De consument schrijft zich gratis in bij Lexa.com en die betalen dan de webmaster. Trade Tracker ontvangt hiervoor ook een marge.

Opvallend is dat de Click methode steeds minder terug ziet komen. Omdat de klant steeds meer kiest voor ”pay-for-performance”.

 Zijn er voorbeelden van bedrijven die door Trade Tracker zijn gegroeid aan de hand van affiliate marketing?

Truttigtegeltje.nl heeft er zeker baat bij gehad. Daarnaast is Trade Tracker het grootste netwerk op het gebied van reis campagnes zoals: http://www.kras.nl/vakantie/faqlist.htm?faqid=faq5:1 http://www.cheaptickets.nl/ http://www.worldticketcenter.nl/ die hebben er volgens mij wel baat bij gehad.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s