MOTI

MOTI

Samen met twee medestudenten heb ik het museum Moti bezocht in Breda. In het museum waren twee tentoonstellingen: ‘Waanzin’ en ‘100 Years of Dutch Graphic’’. Vanuit school moest ik antwoord geven op de volgende vragen:

Wat doet beeld met jou en wat doe jij met beeld?

De invloed van design op on-line marketing.

Waanzin

In de tentoonstelling waanzin werd er door de kunstenaars vooral gebruik gemaakt van beeld, geluid en interactie. Je kon een eigen poppetje maken, er was een soort van Twitter aanwezig met de naam Woffer. Je kon berichten posten die  werden geprojecteerd in het museum als een soort Twitter. Daarnaast was er  een supermarkt van scan spelletjes. De prikkels van het vele geluid in het beeld van deze tentoonstelling zorgden voor mij voor een chaotische sfeer. Waarschijnlijk door de vele prikkels die ik van buitenaf kreeg. Het doel van deze tentoonstelling is om bij de bezoeker onbewust de hersenen te prikkelen, wat ook veel bij reclames wordt gedaan.

100 Years of Dutch Graphic

In deze tentoonstelling werd terug gekeken op de ontwikkeling van design van de afgelopen honderd jaar in Nederland. Je werd meegenomen in de hele ontwikkeling van de afgelopen 100 jaar. Er werden verschillende soorten media en hedendaagse designspullen getoond. Dit liep uiteen van oude tv-beelden, een oude tv, een radio tot een politiemotor uit de jaren tachtig. Er was ook een mooie ontwikkeling te zien van de reclame van de afgelopen jaren. In het begin werd alleen met beeld gecommuniceerd en later met steeds meer tekst erbij. Wat ook de ontwikkeling aantoont van de reclamewereld.

De invloed van design op online marketing.

Voor een toekomstig marketeer is het design natuurlijk van groot belang. Design zal later in mijn werkveld zeker een grote rol spelen in de vorm van campagnes. Ik zie het design ook als een visite kaartje van jezelf naar de buitenwereld. Dit kan je terugzien op het on-line gebied in de vorm van je LinkedIn pagina of Facebook. Mensen zijn tegenwoordig bewust of onbewust hiermee bezig om zich via Social media te profileren. Voor bedrijven is  bij reclamecampagnes en/of de producten het design heel belangrijk. Door beeld te communiceren kan je bijvoorbeeld de consument al onbewust beïnvloeden (ook wel genoemd: subliminale reclameboodschap). Iedereen kent het verhaal dat Coca Cola flitsen liet zien van Coca Cola flesjes tijdens het draaien van een film in de bioscoop. De reden hierachter was natuurlijk om de consument onbewust te beïnvloeden om Coca Cola te gaan kopen. Natuurlijk is een subliminale boodschap verboden. Maar bedrijven zijn voortdurend bezig de consument te prikkelen met beeld via de tv en het internet, om zo de consument onbewust bewust te maken van zijn of haar merk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s