Personal branding voor journalisten

Doordat de verkoop van de kranten sterk zijn gedaald is het voor journalisten belangrijk om zich te profileren via Social Media.

In het gastcollege van Michiel Wiegerinck werd verteld hoe hij zijn journalisten motiveert om goede artikelen te schrijven over voetbal. Op de website is het profiel van de journalist te zien. Hier kan men zien welke artikelen de journalist heeft geschreven. Opvallend is wel dat de artikelen niet beoordeeld kunnen worden. Dit kan nog een extra toevoeging zijn. Op deze manier kunnen journalisten zich via een soort online CV profileren op internet mits de artikelen goed zijn. Een ander voorbeeld is het grootste voetbalmagazine van Nederland, VI. De journalisten van VI en met name de clubwachters van VI zijn actief op Twitter Simon Zwartkruis is de clubwachters van Ajax en post dagelijks berichten omtrent Ajax. Ook wordt er veel door gelinked naar de website van VI. Voor VI een extra marketing instrument om meer traffic te generen naar de website.

Michiel Wiegerinck vertelde in zijn college dat journalisten zich in de toekomst moeten presenteren als een merk en dat ze dan niet meer afhankelijk hoeven te zijn van een krant of magazines.

Uit de blog komt naar voren dat net afgestuurde journalisten, die nog geen baan kunnen vinden, op deze manier gebruik moeten maken van internet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s