Social games op Facebook waren een trend


Afgelopen jaren zijn er verschillende games op Facebook verschenen zoals Farmville, Castleville, Maffia Wars, SimCity Social en The Sims Social. Facebookgebruikers kunnen deze games met hun Facebookaccount spelen samen met Facebookvrienden. Het verdienmodel van Social games zit als volgt in elkaar: er wordt ingespeeld op het geduld van de gamer gekoppeld aan prestaties. Bij Farmville bijvoorbeeld kunnen gamers coins verdienen met het opbouwen van hun eigen boerderij. De bedoeling is dat de makers van Farmville geld gaan verdienen als  een gamer extra coins koopt om het spelproces in Farmville te versnellen. De gamer komt tot hogere prestaties en kan dit dan laten zien aan zijn Facebookvrienden. Volgens (Visser & Sikkenga, 2012) ook wel het freemium model genoemd.

Vorig jaar heb ik stage gelopen bij Electronic Arts, een game uitgever in elk segment van de games industrie. Wat mij opviel was dat Facebook voor Electronic Arts op het gebied van gaming niet interessant genoeg was, omdat het verdienmodel te ‘’langzaam’ ’is . Zo kwam er tijdens mijn stage naar buiten dat Electronic Arts zich terugtrok uit de social games markt op Facebook. Dit komt doordat de productiekosten en de commissie die Facebook rekent, te hoge kosten met zich mee brachten. Opvallend is dat Zynga, een social games gigant, zich ook terugtrok van Facebook. Aangezien ongeveer 80% van de omzet via Facebook binnenkwam, kan dit als een opvallende strategische beslissing van Zynga beschouwd worden.

Algemeen manager Tim Caitlin van Zynga vertelt dat de spelers onder een unieke gamenaam willen spelen en niet onder hun eigen naam of Facebook naam. Maar is dit de voornaamste reden om Facebook niet meer als game platform te zien?

Volgens het artikel Miljardenspel rond virtueel vermaak, uit de Volkskrant speelt de ontwikkeling van de smartphone en de komst van de tablet hierin een grote rol. Voor de consument is het makkelijker om via de Playstore of App store social games te spelen. Voor Facebook is dit een bedreiging want de twee games uitgeverijen hebben nog steeds een uitgebreid aanbod in deze markt. Via de platformen Play store en App store moeten ook commissies worden betaald.  Maar toch is dit aantrekkelijker voor Electronic Arts en Zynga.

Dat de twee grote games uitgeverijen zich terug trekken van Facebook is een duidelijk signaal voor Facebook. De social gaming via Facebook kan gezien worden als een hype die nu voorbij is. Er is een verplaatsing naar het mobile gaming wat gezien kan worden als het nieuwe Social gaming.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s