Synergie in de gamesindustrie

De gamesindustrie heeft de afgelopen jaren ook ingespeeld op de trend van de toename van het gebruik van de smartphone. De videogames zoals Battlefield, Call of Duty en FIFA beschikken sinds enkele jaren over een multiplayer functie. De game-uitgevers proberen met behulp van de multiplayerfunctie de product life cycle te verlengen. Vroeger werd er bij de game een eenmalige transactie gedaan van een bedrag tussen de €40 en €60 en daar hield het mee op. Door het uitbreiden met de multiplayer kunnen de gamesuitgevers ‘’extra geld’’ verdienen aan de consument. Een goed voorbeeld is FIFA 14 (van game-uitgever EA). In deze game is er een online spel variant gekomen genaamd FIFA Ultimate team ook wel FUT genoemd. De gamer verzamelt voetbalkaartjes die hij kan kopen bij EA Winkel in de vorm van gold, silver en bronze pakketjes of op de voetbalveiling in FUT waar de gamer van andere gamers voetbalspelers kan kopen. Met deze kaartjes kan de gamer een team maken en spelen tegen andere FUT gamers om coins te verdienen waar weer kaarten packs of voetbalspelers van gekocht kunnen worden. De gamer maakt micro-transacties in de game zelf, ook wel het wel het freemium model genoemd.
Zo heeft FUT 12 wereldwijd 39 mln. dollar extra opgeleverd. Deze omzet wordt naast de gewone game verkoop gerealiseerd.


FUT community

Communities spelen een grote rol bij het koopproces van de consument. In het boek van Jeff Jarvis Jeff, J. (2009). Wat zou Google doen? staat beschreven hoe belangrijk communities kunnen zijn voor een product. Ze kunnen een bedrijf maken of breken. Vooral met de komst van internet waar iedereen zijn mening kan geven over een bepaald product. Je moet als bedrijf de dialoog aangaan met de consument. In het proefschrift van Kristine de Valck wordt de invloed van communities op het koopgedrag van de consument beschreven. Vooral bij het vergaren van informatie en het afwegen van alternatieven spelen ze een belangrijke rol. FUT speelt hier goed op in.
Zo is er de Futhead Fifa Community. Hier kunnen gamers de beoordelingen van spelers bekijken en reviews lezen over hoe goed deze spelers zijn. Of tips hoe je het beste team kunt maken en wat de gemiddelde waarde is van een speler op de veiling. Er wordt ervoor gezorgd dat er een hele FUT community ontstaat naast FIFA zelf. Daarnaast heeft EA ook nog App’s,  bijvoorbeeld de FUT app: EA SPORTS Football Club.
Hier kan de gamer uitslagen van vrienden bijhouden en spelers verkopen of kopen op de veiling.
EA heeft met FIFA een duidelijke cashcow in huis, wat zorgt voor een constante omzet door FUT. Het creëren van een community en de synergie tussen de console game en app zorgen ervoor dat de gamer constant in contact blijft met de andere gamers.

Klik hier voor de uitleg van FUT 14.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s