Webcare via Twitter de toekomst van Twitter en bedrijven?

 

Op 7 november 2013 ging Twitter de beurs op. De vraag die bij iedereen naar boven kwam was: Wat wordt het verdienmodel van Twitter? Ik vroeg mij het zelfde af. Twitter maakt al jaren verlies, zo is er afgelopen jaar een verlies gemaakt van 69 miljoen dollar en een omzet behaald van 254 miljoen dollar; een verdubbeling van vorig jaar

Beursgang en huidige verdienmodel
Het gevolg van een beursgang is dat er meer verdiend moet worden, want de aandeelhouders moeten worden beloond voor hun investering. Het huidige verdienmodel van Twitter is voor het grootste deel gebaseerd op advertenties. Aangezien Twitter de laatste jaren alleen maar verlies heeft gemaakt, er bepaalde bedreigingen op de loer staan zoals de prijsdruk van de advertenties, de irritaties die advertenties opwekken bij gebruikers en de stagnatie in de groei van gebruikers, ven ik van mening dat Twitter in het belang van haar aandeelhouders een aanpassing moet doen in het huidige verdienmodel.

Webcare op Twitter is de toekomst
Webcare op Twitter is de toekomst aangezien veel bedrijven Twitter gebruiken als webcare functie. Een goed voorbeeld hiervan is KLMKLM. KLM gebruikt Twitter als webcare functie.
Als de reiziger bijvoorbeeld een vlucht wil omboeken of met een klacht zit, kan de reiziger via #KLM een vraag of een klacht indienen en KLM neemt binnen een half uur/ een uur contact op met de klant. Dit is voor KLM allemaal heel handig en gratis, maar Twitter verdient er geen cent mee.
Bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan KLM. Het gebruik van Twitter als webcare functie is een zeer positief. Bedrijven zoals Bol.com en Coolblue hebben hun webcare functie via Facebook georganiseerd. Klachten en problemen worden via Facebook afgehandeld. In het gast college van Peter Minkjan werd besproken hoe bedrijven zich moet profileren op Facebook, met het oog branding. Minkjan vertelt dat je als een bedrijf niet moet willen verkopen maar een ‘’goed gevoel’’ moet over brengen naar de Facebook volgers van je bedrijf. Facebook moeten worden gezien als extra communicatie kanaal om de consument te informeren. Het afhandelen van klachten op een leuke manier. Of het pareren van klachten.

Door bedrijven een maandelijkse fee te laten betalen, kunnen er constante kosten worden gegenereerd voor Twitter. Voor Twitter zal dit een belangrijke aanpassing zijn in het verdienmodel. Zo zijn ze niet alleen afhankelijk van de advertentie inkomsten die veel irritatie opwekt bij de gebruikers. Er moet een abonnementendienst voor bedrijven geïmplementeerd worden. Ik denk dat Facebook voor Twitter op dit gebied concurrenten zijn van elkaar. Het is interessant om te zien hoe Twitter de komende maanden en jaren gaat profileren en wat voor effect dit heeft op de webcare functie van bedrijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s